Abstract : We compare consumers’ attitude towards and willingness to pay (WTP) for gene-edited (GE) apples in Europe and the US. Using hypothetical choices in a lab and different technology messages, we estimate WTP of 162 French and 166 US consumers for new apples, which do not brown upon being sliced or cut. Messages center on (i) the social and private benefits of having the new apples, and (ii) possible technologies leading to this new benefit (conventional hybrids, GE, and genetically modified (GMO)). French consumers do not value the innovation and actually discount it when it is generated via biotechnology. US consumers do value the innovation as long as it is not generated by biotechnology. In both countries, the steepest discount is for GMO apples, followed by GE apples. Furthermore, the discounting occurs through “boycott” consumers who dislike biotechnology. However, the discounting is weaker for US consumers compared to French consumers. Favorable attitudes towards sciences and new technology totally offset the discounting of GE apples.
Résumé : Nous comparons l’attitude des consommateurs et leur consentement à payer (CAP) pour des pommes modifiées via l’édition génétique (GE) en Europe et aux États-Unis. À partir de choix hypothétiques dans un laboratoire et de différents messages sur la technologie, nous estimons le CAP de 162 Français et 166 Américains pour les nouvelles pommes, qui ne brunissent pas après avoir été tranchées. Les messages sont centrés sur (i) les avantages sociaux et privés d'avoir de nouvelles pommes, et (ii) sur les technologies possibles menant à ces nouveaux avantages (hybrides conventionnelles, GE et génétiquement modifiés (OGM)). Les consommateurs français ne valorisent pas l'innovation, et ils la minimisent lorsqu'elle est générée par la biotechnologie. Les consommateurs américains apprécient l'innovation tant qu'elle n'est pas générée par la biotechnologie. Dans les deux pays, la diminution de CAP la plus forte concerne les pommes OGM, suivies par les pommes GE. Cependant, la diminution de CAP est plus faible pour les consommateurs américains que pour les consommateurs français. Les attitudes favorables envers les sciences et les nouvelles technologies compensent totalement la réduction des CAP pour les pommes GE.